Yumurtalık Hastalıkları

yumurtalık kanserleri

Yumurtalık Kisti Ameliyatları Her Durumda Yapılır Mı?

Yumurtalık kisti operasyonları günümüzde laparoskopi yöntemi ile çok daha rahat bir şekilde yapılıyor. Bu yöntemin uygulanıp uygulanmayacağı konusunda yumurtalıklarda bulunan kistlerin türü ve boyutu da önemli bir kriterdir. Eğer çok büyük ve farklı türdeki kistler varsa açık ameliyat da uygun görülebilir.

Yumurtalık Kistleri Neden Oluşur?

Yumurtalıklarda görülen kistlerin oluşum nedenleri farklıdır. Genellikle yumurta hücresinin oluşumu ve bu yumurta hücresinin kanala atılması sırasında oluşan bazı problemler dolayısı ile kist oluşur. Bu sorunların neden oluştuğu ile ilgili kesin bir bilgi bulunmamakla beraber, bu kistler genellikle çoğu kadında görülür ve zararsız kistlerdir. Bu kistlerin giderilmesi için bazen ilaç tedavisi uygulanır. İlaç tedavisi ile iyileşme görülmeyen kistlerin yumurtalık kisti ameliyatı ile alınması gerekmektedir.

Yumurtalık Kistlerinin Belirtileri Nelerdir?

Bu kistler bazen çok aşırı ağrılarla kendisini belli ederler. Ağrıyla birlikte gerçekleşen aşırı ve düzensiz adet kanaması da görülebilir. Bazen kistler aşırı derecede büyümüşse, idrar kesesine baskı yapar ve bununla birlikte kadınlarda idrar kaçırma sorunu yaşanabilir.

Yumurtalık kistlerinin en önemli belirtilerinden biri de, mide ve bağırsak problemlerine yol açmasıdır. Mide ve bağırsaklarda sürekli olarak görülen gaz, hazımsızlık ve ağrı gibi sorunlar yumurtalık kistlerinden kaynaklanıyor olabilir. Bu belirtiler görüldüğü zaman vakit kaybetmeden bir doktora başvurarak, sorunun tespit edilmesini sağlamak gerekir. Bu tür kistlerde erken yapılan bir teşhis, tedavi için de büyük kolaylıklar sağlayacaktır.

Yumurtalık Kisti Ameliyatı Ne Zaman Gereklidir?

Yumurtalıklar karın boşluğunda rahme birleşik olarak bulunan yumurtalıklar, kadınlarda oluşan ve doğurganlığı sağlayan yumurtaların saklandığı organdır. Salgılanan hormonlar sayesinde adet döngüsü yumurtalıklar üzerinden oluşur. Yumurtalık kistleri her yaşta kişide görülebileceği gibi, daha önce hiç cinselliği bulunmayan birisinde bile görülebilir. Kistler genellikle adet dönemiyle birlikte atılarak herhangi bir operasyona gerek duyulmaz. Bazı durumlarda doktorlar doğum kontrol hapı yardımıyla kisti küçültmeye ve kontrol almayı sağlarlar. Fakat tüm bunların iyileşme göstermediği ve yapışkan anılan kistlerde ameliyat gerekmektedir. Yumurtalık kisti ameliyatı önce gerekli tetikler yaptırılarak, operasyon günü kararlaştırılır.

Kist Ameliyatı Risk Taşır Mı?

Genel altında yapılan diğer tüm ameliyatlar gibi kist ameliyatları da anesteziye bağlı sorunlar oluşturabilir. Tecrübeli bir doktor ve yapılacak olan ön tetkiklerle bu ihtimaller en aza indirilmektedir. Karın açılarak yapılan tüm jinekolojik operasyonlarda yumurtalık ve tüpler etrafında yapışıklık olma söz konusu olabilmektedir. Bu yapışıklık bağlı bulunan organın işlevini durdurarak kısırlık sebebi olabilmektedir. Kist ameliyatı olacak olan kişinin, ameliyat esnasında yumurtalığında alınabileceği riskini unutmaması gerekir. Çünkü organ açıldığında, yumurtalık fazla tahrip olmuş olabilir veya kistin patolojik incelemesi sonucu kanser hücresi çıkması söz konusu olabilir.

Bu noktada cerrah, kistin olduğu yumurtalığı ve rahmi alma gereği duyabilmektedir. Kist ameliyatları artık günümüzde kadınlarda idrar kaçırma operasyonları gibi ufak kesiklerle de yapılabilmektedir. Laparoskopi adı verilen bu yöntemde sadece karın bölgesine açılacak olan 2,3 delikle işlem yapılır. Size hangi işlemin daha uygun olduğuna doktorunuz karar vermelidir.